Aangezichtspijn is meestal eenzijdig en kan buitengewoon intens van aard zijn. Patienten zijn veelal de wanhoop nabij. Oorzaken zijn velerlei, varierend van gordelroos en ontstekingen van de aangezichtszenuw tot ontstekingen van de kaak of het kaakgewricht. In dit soort gevallen kan de pijn, die vaak snijdend of stekend van karakter is en aangevalsgewijs optreedt, worden opgeroepen of verergerd door aanraking van de huid of door activiteiten zoals spreken, slikken of kauwen. Behandeling is door middel van medicatie en soms is een operatie mogelijk.

Klachten
In verreweg de meeste gevallen is er echter helemaal geen sprake van een duidelijke ontsteking of van een andere medische aanwijsbare oorzaak. De pijn is dan meestal ook niet aanwezig in aanvallen, maar draagt een meer continu en zeurend karakter, hoewel de intensiteit eveneens hevig kan zijn. De pijn bestrijkt het halve gezicht, trekt door de onder- en/of bovenkaak, langs het jukbeen en het voorhoofd en is ook aanwezig vlak onder het achterhoofd diep achter het oor of zelfs in het oor. De pijn kan voelen als een oorontsteking maar bij onderzoek blijkt het oor schoon. Doordat de pijn ook door de kaken en kiezen trekt hebben patienten veelal een tandarts geraadpleegd en soms zijn er zelfs kiezen getrokken zonder verbetering van de situatie. Meestal worden echter door de tandarts geen bijzonderheden gevonden.

Behandeling
Bij chiropractisch onderzoek blijkt veelal dat er sprake is van gewrichtsblokkades tussen het achterhoofd ( occiput ) en de eerste nekwervel ( atlas ), al dan niet gepaard gaande met blokkades tussen de eerste en tweede nekwervel. Bepaalde diepe spieren hoog in de nek staan dan te strak waardoor het gewricht tussen achterhoofd en atlas niet meer vrij kan bewegen. Dit geeft aanleiding tot abnormale belasting en daardoor tot irritatie van de omringende weefsels. Irritatie van gewrichtskapsels hoog in de nek kan pijn naar de gevoelszenuw van het gezicht projecteren en daardoor aangezichtspijn veroorzaken. Dit is dus in de eerste plaats een functioneel probleem dat een functionele aanpak behoeft. Chiropractische behandeling is gericht op het opheffen van de gewrichtsblokkades en herstel van de normale bewegingsfunctie en daardoor op vermindering van de abnormale belasting en irritatie. Resultaten van dit soort aangezichtspijn zijn over het geheel zeer goed binnen een heel beperkt aantal behandelingen.